Dampak Positif dan Negatif Pembelajaran Daring untuk Anak-Anak Dibawah Umur
DOI:
https://doi.org/10.35335/kampret.v1i3.24Keywords:
Children’s, Conditions, Online learningAbstract
This research was conducted to see more clearly the impact that child’s receive due to drastic changes in the learning system in Indonesia since the Covid-19 pandemic. In the online learning process conducted in unison this certainly has a very impact on students who live it including children who should be more limited in their use in order to maintain the physical and psychic condition of the child.Therefore, we are working with parents to see how children are progressing in dealing with these changes in the learning system and how they see the impact of parenthood. From this we see that this online learning has a profound impact on the child's own life, either directly or indirectly and it depends on the economic condition of the family and the family's parenting patterns
References
Andiyanto, T. (2021). Pendidikan dimasa covid-19. RAIH ASA SUKSES.
Cahyati, N., & Kusumah, R. (2020). Peran orang tua dalam menerapkan pembelajaran di rumah saat pandemi Covid 19. Jurnal Golden Age, 4(01), 152–159.
Dwi Sutri, Juanda. (2013). Kecanduan Online Anak Usia Dini. 4-12
Fadillah, S. (2021). PEMBELAJARAN MENULIS PUISI YANG BERFOKUS PADA STRUKTUR BATIN PUISI DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME PADA PESERTA DIDIK KELAS X SMA PASUNDAN 8 BANDUNG TAHUN AJARAN 2020/2021. FKIP UNPAS.
Farmaku.com. (2020, Oktober). Mengenalkan Internet pada Si Kecil? Inilah Dampak Positif dan Negatifnya!. Diambil dari Farmaku Artikel, tanggal 05 Januari 2021 pada laman https://www-farmaku-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.farmaku.com/artikel/dampak-positif-dan-negatif-internet/amp/?amp_js_v=a6&_gsa=1&usqp=mq331AQHKAFQArABIA%3D%3D#aoh=16104300684277&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&_tf=Dari%20%251%24s&share=https%3A%2F%2Fwww.farmaku.com%2Fartikel%2Fdampak-positif-dan-negatif-internet%2F
Fitri, Marti. (2020).Pengaruh Emergency Remote Learning Untuk Melihat Motivasi Belajar Anak Usia Dini: Jurnal Child Educations. 2(2):4-15.
Giantika, G. G. (2020). Strategi komunikasi guru dalam upaya meningkatkan proses pembelajaran siswa SDN Tebet Barat 01 Jakarta Selatan di masa pandemi covid-19. Journal Komunikasi, 11(2), 143–150.
Khasanah, Rita, Nika. (2020). Peran Orang Tua Dalam Menerapkan Pembelajaran Dirumah Saat Pandemi Covid 19: Jurnal Golden Age.4(1):1-8.
Puspita ,Maria Bakardjieva. (2011).Penggunaan Internet Pada Anak-anak Sekolah Usia 6-12 Tahun di Surabaya. Hal 4-18.
Radliya, N. R, Seni Apriliya & Tria R, Zakiyyah. (2017). Pengaruh Penggunaan Gawai Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 1(1): 1-12.
Saiffudin Chalim’,E.Oos M.A. (2014) Peran orang tua dan guru dalam membangun internet sebagai sumber pembelajaran: Jurnal penyuluhan, 14(1):1-10.
Sanjaya, R. (2020). 21 Refleksi Pembelajaran Daring di Masa Darurat. SCU Knowledge Media.
Suhairi, S., & Santi, J. (2021). Model Manajemen Pembelajaran Blended Learning pada Masa Pandemi Covid-19. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(4), 1977–1996.
Suryadi, S. (2015). Peranan Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Kegiatan Pembelajaran dan Perkembangan Dunia Pendidikan. Informatika: Jurnal Ilmiah AMIK Labuhan Batu, 3(3): 9-16.
Suwendra, W. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan dan Keagamaan. Badung, Bali: Nilacakra.
Syifa, L, Eka Sari Setianingsih & Joko Sulianto. (2019). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4): 527-533.
Yuliani, M., Simarmata, J., Susanti, S. S., Mahawati, E., Sudra, R. I., Dwiyanto, H., Irawan, E., Ardiana, D. P. Y., Muttaqin, M., & Yuniwati, I. (2020). Pembelajaran daring untuk pendidikan: Teori dan penerapan. Yayasan Kita Menulis.
Zebua, R. S. Y., ST, M. P., & Suhardini, A. D. (2021). Model pembelajaran pendidikan karakter: panduan operasional untuk pembelajaran online dan dilengkapi contoh implementasi pada mapel PAI & BP. Nas Media Pustaka.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Seli Nursafitri, Vina Kurnia Putri, Vindy Iq Refianty

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

